Mnoho zemí v Evropě včetně té naší již zavedlo povinnost bezpodmínečně používat zimní pneumatiky v daném čase nebo situaci v závislosti na převládajících povětrnostních podmínkách. Řidiči z praxe ví, že zvyšují bezpečnost a pohodlí. Pneumatiky pro automobily hrají mnoho důležitých rolí v přenosu energie a jsou navrženy tak, aby co nejlépe zvládly různé atmosférické podmínky na různých površích.
Kolo auta ve sněhu
Na trhu je velmi široký sortiment zimních pneumatik a než se rozhodneme, měli bychom nejprve určit, které silniční podmínky budeme používat nejčastěji. Pokud žijeme ve velkém městě, kde jsou povrchy obvykle dobře očištěny od sněhu, a navíc se často pohybujeme po rychlých silnicích, můžeme si vybrat pneumatiky s měkčím dezénem. Jsou určeny pro vozidla vyšší třídy s vysokým výkonem, vybavené širokými nízko profilovými pneumatikami.
Oblasti malých měst nebo vesnic s vedlejšími cestami, vyžadují pneumatiky s agresivnějším směrovým dezénem. Snadněji se vypořádají v zasněžených oblastech a poskytují lepší trakci.
Při výběru pneumatik se vždy ujistěte, že jejich velikost přesně odpovídá vašemu vozu, což je určeno výrobcem vozidla. Informace o velikosti naleznete v servisní knížce a návodu k obsluze a často na výrobním štítku umístěném ve výklenku dveří řidiče, na krytu palivové nádrže nebo v zavazadlovém prostoru.
Déšť a sníh obvykle přicházejí nečekaně, což nás každý rok překvapuje. Pak všichni hledáme dílnu, kde vyměníme letní pneumatiky. Výměna pneumatik nebo celých kol se zdá být jednoduchá a nevyžaduje žádné zvláštní dovednosti ani vybavení, ale realita je úplně jiná. Soupravy kol jsou stále pokročilejší konstrukce, a proto naprosto vyžadují profesionální zacházení. Jinak riskujeme, že naše pneumatiky budou jednoduše poškozeny, což je vyloučí z jakéhokoli použití. Ještě důležitější je, že špatně ošetřená pneumatika a kolo servisním technikem představuje další nebezpečí.
auto v zimní krajině
Vhodný tlak, na který se mají pneumatiky nahustit, určuje výrobce automobilu. Příliš nízká nebo příliš vysoká způsobuje snížení přilnavosti k povrchu, prodlužuje brzdnou dráhu a vede k nerovnoměrnému opotřebení pneumatik. Proto bychom měli tlak kontrolovat často a pravidelně, zejména proto, že téměř všechny hlavní čerpací stanice mají nyní automatické kompresory.